Hoe bewaren fotografen hun nalatenschap? Het blijkt een uitdaging voor de toekomst van fotografisch erfgoed.
Curator Rein Deslé, directeur van de Verbund Collectie Gabriele Schor en topmodel Hannelore Knuts reflecteren op het werk van Cindy Sherman. Wat is het dat hen raakt in Shermans beelden?
In haar huis op Long Island praat de wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman over mode, roem en ouder worden.
Te zien op VRT MAX: de vijfdelige videoreeks Searching for Sherman. Vijf bekende Cindy Sherman-fans gaan in gesprek met kunstwetenschapper en influencer Anna-Livia Smekens.
Voor regisseur Charlie Dewulf beïnvloedt de filmische kant van Cindy Shermans werk hun visie op gender en film. Hoe inspireren Shermans beelden filmmakers vandaag nog?
Singer-songwriter Gustaph bespreekt met Anna-Livia Smekens hoe Cindy Sherman zijn eigen stijl beïnvloedt. Hoe inspireert Shermans spel met identiteit hem in zijn creatieve werk?
Ketnet-wrapper Héritier Tipo heeft het over hoe entertainers zichzelf presenteren aan de buitenwereld. Hoe kijkt hij naar de balans tussen persoonlijkheid en performance?
Style curator Farah El Bastani deelt met Anna-Livia Smekens hoe Cindy Sherman haar raakt. Welke rol speelt styling in het vormgeven van onze identiteit?
Topmodel en presentatrice Hannelore Knuts vertelt over haar persoonlijke connectie met het werk van Cindy Sherman. Hoe laat Shermans kunst ons anders naar onszelf kijken?
"Perhaps, what we seek is not for Sherman to reveal herself as she truly is", Karen Samson writes. "Maybe we prefer her to remain fictitious."
FOMU presenteert de eerste grote solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman in België naar aanleiding van Ensorjaar 2024. Curator Anne Ruygt legt uit wat je kan verwachten.
Dirk Braeckman (BE, °1958) onderzoekt al meer dan veertig jaar het medium fotografie met zijn subtiele, donkere beelden. Voor de tentoonstelling Echtzeit gaat hij in dialoog met de FOMU-collectie.
Alison Rossiter (°1953 Jackson, Mississippi) woont en werkt in New York. Rossiter maakt foto's zonder cameran op vintage fotopapier. FOMU is trotse eigenaar van het werk 'Gevaert Gevaluxe Velours' van Rossiter.
Door het Gevaert-archief - met meer dan 377 papiersoorten en 1300 fotoverpakkingen - publiek toegankelijk te maken, houdt FOMU de kennis over analoge fotografie en fotopapier levend.
Elk jaar selecteert het FOMU tien beloftevolle fotografen die in België wonen of werken. Ontdek het werk van de tien nieuwe kunstenaars van .tiff 2024 in het portfoliomagazine .tiff en een groepstentoonstelling in het museum
Vanaf deze maand kan je de info die FOMU digitaliseerde in het kader van het Gevaert Papierproject zelf raadplegen via een Wikibase databank. Deze databank heeft als doel de informatie toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Samen met de nieuwe expo’s lanceert FOMU een nieuw logo en branding. We hebben een nieuwe missie en visie en daar hoort een nieuwe huisstijl bij
Naar aanleiding van de tentoonstelling Echtzeit brengen Dirk Braeckman en FOMU een unieke kunstenaarseditie uit. Deze editie wordt voorgesteld op de openingsavond van de expo en is exclusief te koop in de FOMU shop.
De komende jaren richt FOMU zich op twee kernthema's: sociale en ecologische duurzaamheid. Het beleidsplan voor 2024-2028 bevat duidelijke doelstellingen en concrete stappen richting sociale duurzaamheid en ecologische transitie
De bijdragen van vrouwen in de fotogeschiedenis bleven lang onzichtbaar. Ter ere van Internationale Vrouwendag (8 maart) zetten we enkele opmerkelijke Belgische vrouwen in de schijnwerpers.
Naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling James Barnor - Studio of Life in FOMU gingen we in gesprek met James Barnor. Zijn veelzijdige talent en invloedrijke beelden maken hem tot een pionier in de fotografiegeschiedenis.
Filmmagazine Vertigo werpt een blik op de tentoonstelling Her Voice
Vanaf 2023 organiseert het FOMU maandelijks Slow Focus sessies. Elke eerste zondag nodigen we je uit om traag kunst te kijken. Maar wat houdt dat precies in?
Op 19 augustus vieren we de Dag van de fotografie, of World Photography Day. Internationaal wordt 19 augustus 1839 gezien als het startpunt van de fotografie, de dag waarop dit medium ‘geboren werd’. Maar wat betekent dat precies?
Curator Anne Ruygt gaat in gesprek met Meggy Rustamova over haar nieuw videokunstwerk Bang [Ding Dong], gemaakt op uitnodiging van FOMU en tot 3 september te zien in het museum.
In 2024 is het 75 jaar geleden dat we afscheid namen van James Ensor. In FOMU is voor het eerst in ons land een grote expo gepland van de Amerikaanse fotografe Cindy Sherman.
A Quest For Meaning is an encyclopaedic endeavour – the story of the universe since the Big Bang told in photographs. (Hettie Judah)
"Talking about who Vincen is, and especially what his work is, without talking about the connections created by his work is pointless". Curator Rein Deslé writes about Vincen Beeckman.
Met kenjedrager.be ontdek je in enkele muisklikken welk fotografisch of audiovisueel materiaal je in handen hebt
Het Fotomuseum Antwerpen (FOMU) ontsluit in het Gevaert Papierproject de historische collectie van Agfa-Gevaert.
In haar kunstpraktijk onderzoekt de Brits-Keniaanse kunstenaar Grace Ndiritu onze snel veranderende wereld: "Ik vind dat musea belangrijke en krachtige platformen zijn."
Naar aanleiding van de expo Mediations heeft Susan Meiselas het met Jeu de Paume over haar leven en werk.
Het FOMU opende midden februari drie nieuwe tentoonstellingen en dat is ook de pers niet ontgaan.
De FOMU-beurs bestaat uit een artistieke opdracht om nieuw werk te maken, een presentatie in het museum en een aankoop van werk voor de collectie. In 2023 geeft het FOMU een werkbeurs aan Maryan Sayd, Meggy Rustamova en Nick Geboers
Met het Nightwatch project wil het FOMU experimenteren met nieuwe manieren van samenwerken en co-creëren, afsluitend met een nocturne voor jonge makers in het museum.
Afgelopen week werd het laatste inventarisnummer op de nieuwe verpakkingen geschreven van de 15.000 negatieven van Filip Tas.
Recaptioning Congo - het boek dat bij de gelijknamige tentoonstelling in het FOMU hoort - wordt in The New York Times geprezen als een van de beste kunstboeken van 2022
In deze video neemt Sandrine Colard, curator van Recaptioning Congo, Marie-France Vodikulwakidi van VICE mee op een rondleiding in de tentoonstelling.
.tiff photographers Alice Pallot (2022) and Ugo Woatzi (2021) are selected for the exhibition 'On The Verge: Seven Young European Photographers' in CAMERA Turin.
Bereid je bezoek voor met deze lees- en kijksuggesties over thema's als dekolonisatie, beeldvorming en antiracisme
Samen met heel wat andere musea, archieven en erfgoedinstellingen zet het FOMU zich mee in voor het digitaliseren en toegankelijk maken van historische glasnegatieven. Lees nu het artikel dat hierover verscheen op VRT NWS.
De fotoroman was een van de meest populaire massamedia uit de jaren ’50, vergelijkbaar met het succes van Netflix vandaag de dag. Maar wat is het exact?
Herman Selleslags is een van de bekendste fotografen van België en was vijftig jaar lang de huisfotograaf van het weekblad Humo. In 2015 verkreeg het FOMU het archief van Herman Selleslags (1938-2024) en zijn vader Rik Selleslags (1911-1982).
Hoe maak je belangrijke archieven toegankelijk wanneer het materiaal en de hoeveelheid negatieven voor grote uitdagingen zorgen?
FOMU and Trigger Magazine would like to invite you to follow Ukrainian photographers to get their view on the situation and what it’s like to work as a photographer in a war situation: personally and professionally.
In Santa Barbara verkent Markosian haar persoonlijke geschiedenis. Diana Markosian en het FOMU nodigen bezoekers van de tentoonstelling uit om een video op te nemen waarin ze hun verhaal vertellen.
It was not always such a ‘common’ insight: that artists are workers among other workers from other sectors. Read the essay by Rune Peitersen
De afgelopen twee weken zijn we in het FOMU druk in de weer geweest met de opbouw van drie nieuwe expo's. Curator Anne Ruygt licht in deze video al een tipje van de sluier op.
Four recent publications show that women are just as capable of producing great photographs as men, and always have been.
De selectie kunstaankopen voor de Collectie Vlaamse Gemeenschap werd gemaakt door een commissie van onafhankelijke curatoren en zes Vlaamse musea voor Hedendaagse kunst waaronder het FOMU.
Samen met Vice nodigt het FOMU vier vrouwen uit om het te hebben over mannelijkheid. Alle vier identificeren ze zich in meer of mindere mate met butchness.
No other medium but photography would work for Willy Kessels (BE, 1898–1974) and define his entire philosophy, on which he imposed a new and recognizable trademark with superimpositions and photomontages.
Self-care is 'a bit of a catch-all term', thus opens writer and poet Anna Lounguine her essay on a concept that culturally speaking seems to have lost its ethical and political potentials.
N.a.v. de tentoonstelling van Max Pinckers in het FOMU toont VRT de documentaire Max Pinckers - Margins of Excess. Bekijk hoe Pinckers doorheen de VS reist en onderzoek doet naar de vage grens tussen fictie en realiteit in de Amerikaanse media.
'Rebel Lives - Photographs from inside the Lord's Resistance Army' startte als een expo in het FOMU en vertelt het verhaal over het leven binnen de Ugandese rebellenbeweging Lord’s Resistance Army (LRA).
Het Keizerpanorama is een uniek stuk uit de FOMU-collectie, een draaiend spektakel van meer dan honderd jaar oud!
Meer dan 100 doosjes telt het project 'Le Fusée de la Motographie’ van Vincen Beeckman. En in elk doosje zit een foto.
In your imagination, what do you expect to see in a collection of photography from different scientific archives?
With her compelling contribution to Indigenous futurism, Thirza Jean Cuthand’s Reclamation, 2018, documents what’s to come.
The photography of William Egglestone and Stephen Shore, part of the new color photography movement, is not often associated with ‘politics’, or utopian potentials. Young critic, Taylor Dorrell, thinks its worthwhile to reconsider this.
During a residency Dutch artist Inge Meijer came across a massive archive of pre-wedding photography at a bankrupt wedding hall in Gwangju, South Korea. Meijer started working on the archive, which resulted in her ongoing installation project
A practice of care for a neighbourhood and its inhabitants flourishes at KENE in Bamako, Mali, a permanent photography lab for young adults, a place for education, relations, care for the neighbour and its collective memory construction.
In deze video nemen we je mee achter de schermen van de FOMU-collectie. Maar wat is zo'n collectie exact? Hoe is de FOMU- collectie tot stand gekomen? Hoe bewaar je een collectie? En hoe wil het FOMU in de toekomst verzamelen?
Via het crowdsourcing-project ‘Iedereen Benoemd/t’ doet het FOMU beroep op jullie om te helpen bij het registreren van foto’s van BRT-feuilletons uit de jaren 60 en 70.
Psychiater en hoogleraar Dirk De Wachter kiest zijn favoriete stuk uit de FOMU-collectie: een foto van Julien Schoenaerts, genomen door Herman Selleslags.
Frank Raes is naast sportjournalist ook fotograaf. Voor de videoreeks ‘De keuze van’ duikt hij in de collectie van het FOMU en kiest zijn favoriete beeld.
Dalilla Hermans kiest haar favoriete beeld uit de FOMU-collectie, een foto van Jan Hoek.
Samira Saleh kiest haar favoriete beeld uit de FOMU-collectie, een foto van de Syrische fotograaf Issa Touma.
Auteur Saskia De Coster duikt in de beeldcollectie van het FOMU. Het is een werk van de Belgische fotograaf Nick Hannes dat haar het meest opvalt en aanspreekt.
Theatermaker, zanger en ondernemer Jaouad kiest zijn favoriete werk uit de FOMU-collectie: een beeld van de Amerikaanse fotograaf Barbara Morgan.
Muzikant, schilder en presentator Bent Van Looy kiest zijn favoriete beeld uit de FOMU-collectie, een foto van de Italiaanse fotograaf Cesare Colombo.
Bieke Depoorters artistieke praktijk is gebaseerd op haar relaties met de mensen in haar foto’s. De laatste jaren zoekt ze naar manieren om de kloof met haar onderwerpen te dichten.
Delbrouck werkt met fotografie, collage en tekst. Met deze verschillende media probeert hij in zijn boeken en installaties op intuïtieve wijze een associatieve energiestroom te creëren.
Het werk van de Brusselse fotografe Anne De Gelas is zeer persoonlijk. Vaak gaat het om zelfportretten, met intieme details uit haar leven.
Hoop en schoonheid staan centraal in het werk van Mous Lamrabat. Zijn foto’s zijn absurd en surrealistisch, soms subtiel provocerend, maar altijd kleurrijk en speels.
Dirk Braeckman ontwikkelt in 25 jaar tijd een indrukwekkend parcours. Met zijn foto’s neemt hij een heel eigen positie in binnen fotografiewereld.
De Belgische Magnumfotografe Martine Franck maakte portretten en reportages voor grote Amerikaanse magazines zoals Life, The New York Times en Vogue.
David Claerbout stelt het tweedimensionale aspect van de foto in vraag en laat ons in 'King' op een virtuele manier omgaan met de notie van tijd en ruimte.