FOMU NL

HomeFAQ

FAQ

Hieronder vind je een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden over tickets en een bezoek aan het FOMU.


VÓÓR JE BEZOEK 



Is het museum open op feestdagen?  

FOMU is open op de meeste feestdagen. Enkel op Nieuwjaarsdag (1 januari), Dag van de Arbeid (1 mei), en Kerstmis (25 december) zijn we gesloten.  
We zijn open van dinsdag tot en met zondag (van 10 tot 18 uur), en uitzonderlijk ook op Paasmaandag en Pinkstermaandag. Op andere maandagen en tijdens de opbouw van nieuwe expo’s is FOMU gesloten. Check de bezoekersinfo voor eventuele uitzonderingen.  

Wat zijn de openingsuren op kerstavond en oudejaarsdag?  

Op 24 en 31 december is FOMU open van 10 tot 15 uur.  Wanneer 24 en 31 december op een maandag vallen is FOMU gesloten.

Ik heb een vraag. Hoe kan ik FOMU bereiken?  

In deze FAQ vind je het antwoord op de meeste vragen. Niet gevonden? Mail je vraag naar info@fomu.be of bel naar 03 242 93 00. We zijn telefonisch bereikbaar van dinsdag tot en met vrijdag tussen 10u30 en 12u30. Mails die we in het weekend krijgen, lezen we op dinsdag. Je krijgt een antwoord binnen drie werkdagen.  

Kan ik een rondleiding volgen?  

We organiseren regelmatig instaprondleidingen waarbij je met een ticket kan aansluiten. Het overzicht vind je in onze activiteitenkalender. Voor groepen zijn er ook groepsrondleidingen. Een gids (max. 20 personen per gids) leidt je rond op het moment dat jullie best past.  

Wat is de minimumleeftijd voor een museumbezoek zonder begeleiding?

Je kan vanaf 12 jaar FOMU bezoeken op je eentje, zonder begeleider.  

Kan ik iets eten en drinken in FOMU?  

Ja hoor, maar uiteraard niet in de tentoonstellingszalen. Welkom voor een lekkere lunch en een drankje in het FOMU café, links naast de ingang van het museum. Open van dinsdag tot en met zondag, van 10u tot 18u.  

 

Tijdens je bezoek 

 

 

Moet ik mijn handtas of rugzak opbergen?  

Kleine tassen mag je gewoon meenemen. Heb je een rugzakje of iets groters bij? Gebruik dan de gratis lockers op het gelijkvloers. Natte jassen en paraplu’s laat je achter aan de vestiaire, zo beschermen we samen de kunstwerken. De vestiaire is onbewaakt. Waardevolle spullen berg je op in een locker.  

Is er opbergplaats voor grote koffers?  

Breng liever geen koffers of grote tassen mee. Er zijn een paar grotere lockers — vraag ernaar aan het onthaal — maar die zijn beperkt. Andere opbergplekken zijn er niet, en je kan je bagage niet zomaar onbewaakt in de vestiaire achterlaten.  

Waar kan ik mijn (plooi)fiets of step opbergen?  

Je kan je plooifiets of step niet in het museum opbergen . Vlakbij  FOMU is er een beveiligde fietsenstalling in Q-Park Steendok. Daar parkeer je je step of fiets 24 uur gratis. Daarna kost het 1 euro per dag. Neem zeker je eigen fietsslot mee. Je vindt er ook lockers voor batterijen van e-bikes en een herstelpaal voor kleine reparaties. Meer info op de website van Q-Park Steendok.  

Ik neem mijn baby mee. Kan ik het museum bezoeken met een kinderwagen? En kan ik borstvoeding geven?

Ook de kleinste bezoekers zijn welkom! Je mag het museum binnen met een kinderwagen. Plooibare kinderwagens die in een locker passen, kan je opbergen. Anders stal je die in Q-Park Steendok, vlakbij. Voorzie zelf een slot. 
Je mag overal in het museum borstvoeding geven. Wil je liever wat privacy? Spreek gerust de onthaalmedewerkers aan. Die begeleiden je graag naar een afgeschermde plek.

Is er een rolstoel ter beschikking?  

Ja, er is één rolstoel beschikbaar. Om zeker te zijn dat die vrij is, reserveer je die vooraf via mail naar info@fomu.be. Bij je bezoek, vraag ernaar aan het onthaal. FOMU en de tentoonstellingen zijn rolstoeltoegankelijk. Meer over toegankelijkheid in het museum.  

Zijn huisdieren toegelaten?  

Om de kunstwerken te beschermen zijn huisdieren niet toegelaten in FOMU. Een assistentiehond is wel welkom. Meld dit even aan het onthaal, zo vermijden we misverstanden.  

Mag ik foto’s nemen in het museum?  

Ja, neem gerust foto’s voor persoonlijk gebruik, zonder flits of statief. Close-ups van de werken zijn niet toegestaan. Wil je de beelden gebruiken voor commerciële doeleinden, of toch met flits en statief fotograferen? Stuur minstens twee weken op voorhand een mailtje met je vraag en korte uitleg naar info@fomu.be. Dan laten we je weten wat mogelijk is.  

Worden er foto’s of video’s van mij genomen tijdens mijn bezoek of een event?

Tijdens sommige activiteiten kunnen foto’s of video’s gemaakt worden die FOMU achteraf gebruikt in haar communicatie. Wil je liever niet in beeld komen? Laat het vooraf weten aan de fotograaf. We respecteren je privacy.

Hoe kan ik de bibliotheek bezoeken?

De leeszaal is vrij toegankelijk tijdens de openingsuren: van dinsdag tot en met zondag tussen 10u en 17u. Gratis en zonder reservatie. Boeken die je inkijkt, lever je voor 17u weer in. Eten en drinken is niet toegelaten.

In de leeszaal kan je een selectie tijdschriften, kranten en fotoboeken, naslagwerken en encyclopedieën vrij inkijken. Ben je op zoek naar een specifiek boek? Dan maak je hiervoor een afspraak via mail naar bibliotheek@fomu.be. Boeken kan je niet uitlenen,  enkel inkijken — van dinsdag tot en vrijdag, van 10 tot 17 uur.

Je blijft zelf verantwoordelijk voor eigen materiaal (zoals je laptop of telefoon) die je onbewaakt achterlaat in de leeszaal. Je kan deze spullen altijd veilig opbergen in de gratis lockers op het gelijkvloers.

Heeft FOMU een museumshop?

Ja hoor, en wat voor één! De FOMU-shop is open van dinsdag tot en met zondag tussen 10u en 18u. Een mooie selectie boeken en producten vind je ook op onze webshop. Vraagje? Mail naar shop@fomu.be.

 

 

Na je bezoek

 
Ik ben iets vergeten of verloren tijdens mijn bezoek. Wat moet ik doen?  

Stuur een mailtje naar info@fomu.be met een duidelijke omschrijving van wat je verloren bent. We zoeken graag met je mee. 

 

 

Groepen

 
Vanaf wanneer krijgen we korting als groep?  

Je krijgt groepskorting vanaf 12 tickets aan standaardtarief. Dan betaalt iedereen 8 euro in plaats van 12 euro. Om alles vlot te laten verlopen, vragen we om in één keer af te rekenen.
Let op: tickets aan korting of via een pas zoals de Museumpas tellen niet mee in dit aantal van 12 tickets om te kunnen genieten van de groepskorting.  

Kan ik met een groep komen zonder te reserveren?  

Groepsbezoeken reserveer je vooraf. Zo ben je zeker van je plek en hoef je niet te wachten. Stuur liefst minstens twee weken op voorhand een mailtje naar info@fomu.be met de datum, het gewenste startuur en het aantal deelnemers. Dan plannen we je bezoek in. Als je niet reserveert, kan het zijn dat je even moet wachten tot het minder druk is in het museum.

We zijn nog niet zeker met hoeveel we zullen zijn. Hoe reserveren we dan best?  

Geen probleem! Dan betaal je je tickets gewoon op de dag zelf. Geef liefst twee weken op voorhand een inschatting door via info@fomu.be zodat we jullie bezoek kunnen inplannen.  

 

Schoolgroepen

 
Kunnen we onze boterhammen/lunch bij jullie opeten?  

Je eigen lunch opeten kan helaas niet in het museum of in het FOMU café. Maar bij goed weer is het Zuidpark een heerlijke picknickplek. Bij regen zit je droog in de overdekte ruimte aan de kant van de Scheldestraat.  

Zijn er lockers in het museum?  

Kleine tassen mag je gewoon meenemen in de expo. Heb je een rugzakje of iets groters bij? Gebruik dan de gratis lockers op het gelijkvloers. Natte jassen en paraplu’s laat je achter aan de (onbewaakte) vestiaire, zo beschermen we samen de kunstwerken.


Hoeveel begeleiders mogen of moeten er mee per groep?  

Zoveel je wil. Wel zijn er enkele regels:

  • Ben je met 15 leerlingen of meer? Dan mogen 2 begeleiders gratis binnen.
  • Ben je met minder dan 15? Dan krijgt 1 begeleider gratis toegang. De tweede begeleider betaalt zelf een ticket.  
  • Per 15 leerlingen moet er minstens 1 meerderjarige begeleider aanwezig zijn.
Kan ik met mijn klas naar het museum zonder gids? Moet ik vooraf reserveren?  

Zonder gids kan ook, maar vraag je klasbezoek wel vooraf aan. Stuur twee weken op voorhand een mailtje naar info@fomu.be met de datum, het verwachte aankomstuur en het aantal leerlingen en begeleiders. Dan kijken we of het die dag niet te druk wordt zodat je er een fijn klasbezoek van kunt maken.  

Kan ik een rondleiding volgen?  

Ja hoor. Op onze activiteitenpagina voor scholen en groepen vind je het aanbod aan rondleidingen en workshops voor scholen.

 

Tickets

 

Ik heb ticket(s) gekocht voor een museumbezoek of activiteit, maar ik geraak er niet. Krijg ik een terugbetaling?  

Nee, zodra je ticket is betaald, ligt je aankoop vast. Je ticket omboeken is helaas niet mogelijk.

Ik heb een ticket gekocht, maar stel na aankoop vast dat ik recht heb op een korting of gratis ticket. Krijg ik een terugbetaling?

Nee, zodra je ticket is betaald, ligt je aankoop vast. Een terugbetaling is helaas niet mogelijk. Check voor je aankoop of je recht hebt op een korting of gratis ticket op onze website: FOMU | FOMU Antwerpen | Plan je bezoek |

Ik ben te laat. Mag ik nog binnen? Of wordt mijn ticket terugbetaald?

Geen probleem: als de capaciteit het toelaat, kan je gewoon binnen. Terugbetaling is helaas niet mogelijk, ook niet bij overmacht (treinstaking, extreem weer of andere redenen). Wel ben je in dat geval later op de dag welkom, als er nog plaats is.  Per tijdsslot is er een maximumaantal bezoekers, voor het comfort en de veiligheid van iedereen.  

Een ruimte of verdieping was tijdelijk gesloten, zodat ik niet alles heb kunnen zien. Krijg ik een terugbetaling of een nieuw ticket?

Nee, een gedeeltelijke sluiting (door bijvoorbeeld de opbouw van een nieuwe expo) geeft geen recht op een terugbetaling of een nieuw ticket. Tip: check even onze website voor je je ticket boekt. Daar zie je wanneer enkele zalen tijdelijk sluiten.

Ik heb niet genoten van mijn bezoek door het gedrag van andere bezoekers.  

Dat vinden we heel jammer. Kan je ons dit toelichten in een mail naar info@fomu.be? Dan bekijken we hoe we dit kunnen vermijden in de toekomst. We kunnen je ticket helaas niet terugbetalen.  

Ik heb een ticket voor een event of activiteit, maar ik geraak er niet. Kan ik een terugbetaling krijgen?  

Nee, zodra je ticket is betaald, ligt je aankoop vast. Je kan je ticket ook niet omruilen voor een ander event in het museum. Ook bij overmacht (treinstaking, extreem weer of andere redenen) kunnen we je ticket helaas niet terugbetalen.

Het museum heeft het evenement geannuleerd of de datum gewijzigd. Krijg ik een terugbetaling?

Als FOMU zelf een evenement annuleert of verplaatst, nemen we tijdig contact met je op en overlopen we samen de opties.  

Kan ik stoppen in de loop van een meerdaagse activiteit of cursus?

Dat kan, ongeacht de reden. We kunnen het inschrijvingsgeld niet terugbetalen, ook niet gedeeltelijk.

Ik kan niet meer deelnemen aan de activiteit. Kan ik mijn inschrijving aan iemand anders geven?

Zeker. Als de activiteit nog niet is gestart, kan je je plaats gratis doorgeven. Geef ons vooraf een seintje en de nieuwe naam door via info@fomu.be, zodat we de inschrijving kunnen aanpassen.  

Kan ik een vergaderzaal boeken of  een evenement organiseren in FOMU?  

FOMU is een geschikte locatie voor meetings en bedrijfsevents. We hebben meerdere vergader- en cinemazalen die je kan huren voor jouw evenement. Je kan ook nocturnes boeken. Ontdek de mogelijkheden over onze zaalverhuur. Mail ons je vraag naar events@fomu.be en we denken graag samen met jou voor een onvergetelijk event.

 

Deel pagina
tickets