FOMU presenteert de eerste grote solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman in België naar aanleiding van Ensorjaar 2024. Curator Anne Ruygt legt uit wat je kan verwachten.
Style curator Farah El Bastani deelt met Anna-Livia Smekens hoe Cindy Sherman haar raakt. Welke rol speelt styling in het vormgeven van onze identiteit?
Door het Gevaert-archief - met meer dan 377 papiersoorten en 1300 fotoverpakkingen - publiek toegankelijk te maken, houdt FOMU de kennis over analoge fotografie en fotopapier levend.
"Perhaps, what we seek is not for Sherman to reveal herself as she truly is", Karen Samson writes. "Maybe we prefer her to remain fictitious."
Dirk Braeckman (BE, °1958) onderzoekt al meer dan veertig jaar het medium fotografie met zijn subtiele, donkere beelden. Voor de tentoonstelling Echtzeit gaat hij in dialoog met de FOMU-collectie.
Samen met de nieuwe expo’s lanceert FOMU een nieuw logo en branding. We hebben een nieuwe missie en visie en daar hoort een nieuwe huisstijl bij
Hoe bewaren fotografen hun nalatenschap? Het blijkt een uitdaging voor de toekomst van fotografisch erfgoed.
De bijdragen van vrouwen in de fotogeschiedenis bleven lang onzichtbaar. Ter ere van Internationale Vrouwendag (8 maart) zetten we enkele opmerkelijke Belgische vrouwen in de schijnwerpers.
Alison Rossiter (°1953 Jackson, Mississippi) woont en werkt in New York. Rossiter maakt foto's zonder cameran op vintage fotopapier. FOMU is trotse eigenaar van het werk 'Gevaert Gevaluxe Velours' van Rossiter.
Singer-songwriter Gustaph bespreekt met Anna-Livia Smekens hoe Cindy Sherman zijn eigen stijl beïnvloedt. Hoe inspireert Shermans spel met identiteit hem in zijn creatieve werk?