nieuws
FOMU start nieuw educatief project rond beeldbewustzijn
Hoe beïnvloeden beelden onze blik op de wereld? Wat vertellen – of verbergen – foto’s? FOMU en Mediawijs bundelen de krachten om beeldgeletterdheid bij jongeren te versterken.
Project Beeldbewust is een educatief project dat jongeren helpt te begrijpen hoe foto’s en beelden onze blik op de wereld beïnvloeden en welke boodschappen of emoties ze oproepen. Via workshops in het museum en een digitaal klaspakket leren jongeren kritisch reflecteren, hun eigen mening vormen en bewust omgaan met de dagelijkse beeldenstroom. Vanuit de FOMU-collectie ontwikkelen jongeren een kritische en zelfverzekerde blik en leren ze fotografisch erfgoed te verbinden met hun eigen ervaringen.
Vanaf schooljaar 2026-2027 wil FOMU een nieuw educatief aanbod lanceren, bestaande uit een workshop in het museum en een digitaal klaspakket. Hiermee leren jongeren kritisch omgaan met beelden in een tijdperk van digitale filters en algoritmes. Op langere termijn streeft FOMU ernaar hét referentiepunt voor beeldgeletterdheid in Vlaanderen te worden.
Project Beeldbewust: drie pijlers
FOMU diende een projectdossier in bij de cultuur-erfgoedprojecten van Vlaanderen. In de tweede ronde werd het project Beeldbewust goedgekeurd, en ontving FOMU een subsidie van 95.000 euro voor de voorbereiding en uitrol van dit initiatief. Het project loopt één jaar. Vanaf september 2025 start een projectmedewerker bij FOMU met de uitvoering van drie pijlers:
1. Nieuw educatief aanbod ontwikkelen
Dit omvat een workshop in FOMU voor het secundair onderwijs en een klaspakket dat leerkrachten zelfstandig kunnen gebruiken.
Bedoeling is dat tijdens de workshops jongeren oefenen in belichaamd kijken en kritisch reflecteren. Ze leren hun mening uitspreken aan de hand van beelden uit de FOMU-collectie. Het museum biedt hierbij een veilige én uitdagende leeromgeving – een safe & brave space – waar jongeren zich gehoord voelen en uitgedaagd worden om buiten hun comfortzone te denken. Het klaspakket voor leerkrachten wordt ontwikkeld in samenwerking met Mediawijs en kan door leerkrachten zelfstandig ingezet worden in hun klaspraktijk.
2. Digitale ontsluiting van de collectie
FOMU onderzoekt welke collectiebeelden mogen worden gebruikt voor onderwijsdoeleinden en hoe de beeldrechten kunnen worden vrijgemaakt. Een selectie uit de FOMU Kerncollectie wordt digitaal beschikbaar gesteld via de FOMU-website, zodat leerkrachten en leerlingen deze beelden kunnen inzetten bij het klaspakket.
3. Werving en training van facilitators
Een nieuw team van begeleiders wordt geworven en opgeleid om de workshops in FOMU te geven. Zij volgen hiervoor een gerichte training
Samenwerking met experts
Voor de ontwikkeling van het educatieve aanbod en de training van facilitators werkt FOMU samen met verschillende partners.
Een co-creatiegroep ontwikkelt de workshop en het klaspakket. Mediawijs brengt expertise in beeldgeletterdheid en lesmateriaalontwikkeling in en leidt het klaspakketproject. Filosofisch gespreksleider Gideon Hakker ondersteunt met ervaring in vormingen, workshops en gespreksmethodiek. Ook een FOMU-gids en de projectmedewerker maken deel uit van deze groep, zodat het aanbod nauw aansluit bij de museumpraktijk.
Daarnaast fungeert een expertisepanel als klankbord. Stampmedia levert kennis rond jongerenwerking, opinievorming, polarisatie en fake news. Het Fotomuseum Winterthur wordt betrokken omwille van hun expertise in mediacompetentie. FARO draagt bij vanuit de erfgoedsector.
Tot slot worden ook leerkrachten en leerlingen uit het secundair onderwijs actief betrokken. Zij leveren input bij de ontwikkeling, testen de workshopmethodiek en geven feedback op het klaspakket, zodat het optimaal aansluit bij de noden van de doelgroep.