FOMU NL

Menu
HomeUncertainty - Doorlopend filmprogramma
Uncertainty festival

Doorlopend filmprogramma


In dit filmaanbod vind je Belgische en internationale makers terug die de onzekere omstandigheden waarin het beeld tot stand komt omarmen. Elke maker beschouwt de eigen betrokkenheid in hoe het beeld tot stand komt als een positief en confronterend iets. Allen stellen hun eigen autoriteit in vraag en bieden een inkijk in achterliggende machtsverhoudingen en andere onevenwichtigheden. Dat gebeurt via amateurbeelden, opnieuw opgevoerde poëzie-recitals, het hergebruiken van found footage, gebroken familiegeschiedenissen, en dystopische toekomstbeelden.

Alle films worden op verschillende manieren besproken in het zopas verschenen magazine Trigger #2: Uncertainty. Dit themanummer over de kracht van het 'onzekere' document, bevat bijdragen van o.a. Petra Van Brabandt die de films van Saddie Choua bespreekt, T.J. Demos die the Otolith Group en Thirza Cuthand belicht, Robin Vanbesien die dieper ingaat op zijn filmpraktijk, De Cleene De Cleene die een speculatief verslag brengen rond amateurastrononomie. Die laatste is samen met het werk van An van. Dienderen en Rosine Mbakam deel van The School of Speculative Documentary, een interdisciplinaire onderzoeksgroep van filmmakers en fotografen, die tevens partner zijn in het maakproces van Trigger #2.

Bekijk de films

The Wasp and the Weather – Robin Vanbesien
BE | 2019 | Nederlands gesproken (EN ondertiteld) | 19 min

Voor zijn nieuwe film ‘the wasp and the weather’ (2019) werkte Robin Vanbesien rond een aantal gedichten die werden gepubliceerd door Rzoezie, een voormalig jeugdcentrum in Mechelen, België. Het centrum werd opgericht in 1978 en georganiseerd door jongeren van Marokkaanse en Amazigh-afkomst. Geïnspireerd door Paulo Freire’s ‘Pedagogy of the Oppressed’, concentreerde het zich op zelfpedagogiek en zelforganisatie: bottom up en van binnenuit. “Rzoezie” betekent “wesp” in het Tamazight.

In het jeugdcentrum schreven de jongeren poëzie. De gedichten weerspiegelen in variërende mate de activistische geschiedenis van het moment waarop ze geschreven en opgedragen aan werden (1990-2000). In ‘the wasp and the weather’, reciteren en bespreken enkele van de oorspronkelijke auteurs (M'Hamed El Ouali, Abdelhay Ben Abdellah) en hedendaagse dichters (Samira Saleh en Mathieu Charles, leden van de Post Collective) deze gedichten.

‘The wasp and the weather’ (2019) is een onderdeel van een doorlopend onderzoek van Vanbesien naar het imaginaire dat zelfgeorganiseerde sociale praktijken samenhoudt. Dit onderzoek begon met de film ‘Under These Words (Solidarity Athens 2016)’ uit 2017.


Towards Civil Dusk - De Cleene De Cleene
BE | 2020 | 40 min

Op een zomeravond wandelt een man naar een tuinhuis. Het is een grijze nacht. Een geometrische vlek in artisjok-groen beweegt tussen de hagen en bomen. Iemand vertelde je ooit dat het diamanten regent op Neptunus.

Towards Civil Dusk is een experimentele documentaire film over amateurastronomische observaties. De amateurastronomie grossiert in tegenstellingen. Het is een wereld die zowel hoogtechnologisch is, als DIY. Er is een combinatie van gevorderde wetenschappelijke kennis en een directe, romantische waardering van hemellichamen. Het is een eenzame onderneming die niettemin leidt tot grote gemeenschappen van gelijkgestemde zielen.
Filmische observaties van volkssterrenwachten worden gecombineerd met een soundtrack, een stem en beeldmateriaal gemaakt met een telescoop, opgenomen in omstandigheden ongeschikt voor het bekijken van hemellichamen. Een verhaal ontvouwt zich.

Towards Civil Dusk is deel van Documenting Objects, een onderzoeksproject aan KASK & Conservatorium School of Arts Gent.


Lili – An van. Dienderen
BE | 2015 | 12 min.

Een meisje met de naam Lili (vertolkt door de Belgische actrice Maaike Neuville) werkt in een televisiestudio. Ze wordt er gevraagd om dienst te doen als China Girl. Het fenomeen van China Girls wordt sinds de jaren twintig intensief gebruikt in de wereld van de cinema: vrouwen met een perfect kaukasische huid worden naast een kleurenkaart gefilmd om zo de kleurbalans van de camera op punt te stellen. Ze moeten geen dialogen onthouden of personages spelen. Het enige wat van hen wordt verwacht, is dat ze een perfecte blanke huid hebben, wit als porselein (‘china’). Op basis daarvan worden de kleuren van de camera gekalibreerd en gecorrigeerd, waarbij andere huidtypes die niet aan deze impliciete norm voldoen worden uitgesloten. Lilivertelt het verhaal van één van deze China Girls door found footage, archief- en documentair materiaal te gebruiken. De film bevraagt de traditie van China Girls binnen de context van een samenleving die, volgens antropoloog Michael Taussig, illustratief is voor een chromofobe ongemakkelijkheid ten opzichte van kleur.


Reclamation - Thirza Cuthand
CA | 2018 | 13 min

Reclamation verbeeldt een Post-Dystopische toekomst in Canada na drastische klimaatveranderingen, oorlogen, vervuiling, en na de gevolgen van het koloniale project dat het land vernietigd heeft. Wanneer inheemse mensen achterblijven na de exodus door hoofdzakelijk geprivilegieerde Witte settlers die naar Mars zijn getrokken, doen de oorspronkelijke bewoners hun best om hun mooie land in ere te herstellen. Het loopt niet makkelijk, doordat ze ook zorg willen dragen voor zuiderse klimaatvluchtelingen. Deze Post-Dystopische samenleving worstelt ermee zichzelf opnieuw uit te vinden. Ze zoeken naar mogelijkheden voor genezing van gedeelde trauma’s, en gebruiken traditionele inheemse wetenschappelijke kennis om Canada terug op te eisen.

Inheemse mensen laten zien wat ze doen om Canada, de Aarde en zichzelf te genezen, zoals waterzuiveringsprojecten, huisvuil verzamelen, het veilig opbergen van ander afval, bomen planten, ceremonieën van genezing uitvoeren, samen spelen, en hoe het voelt om achter gelaten te zijn op deze planeet die door Witte settlers als een wegkwijnend wegwerpproduct werd beschouwd.

The Chouas #Episode5 Am I The Only One Who Is Like Me? - Saddie Choua
BE | 2018 | 48 min

Saddie Choua toont afl.5 van haar filosofische soap The Chouas waarin de positie van de allochtone kunstenaar en de beeldvorming over allochtone kunstenaars (ook binnen kunstwereld) op scherp gesteld wordt. Wat is de plaats van de ander in de hiërarchie van de macht? Choua doorprikt de discriminerende praktijken in onze samenleving en wekt de kritische geest van de toeschouwer door hem te confronteren met zijn eigen stereotypes en zijn gehechtheid aan dominatiesystemen te bevragen.

online filmaanbod Lumière cinema

Samen met cinema Lumière Antwerpen biedt het FOMU een doorlopend online filmaanbod aan. De films blijven gedurende het hele festival, van 3 t.e.m. 6 december 2020, online.

Op het programma: Playtime van Jacques Tati, Les deux visages d'une femme Bamiléké van Rosine Mbakam en Infinity minus infinity van The Otolith Group

Bekijk de films HIER