FOMU NL

Menu
Fo Mu Slow Art Day 36
Slow Art Day © Jesse Willems
Activiteit
Altijd beschikbaar

Slow Focus at home
ga zelf aan de slag

#slowartday #slowfocus
  • Prijs Gratis
  • Datum Altijd beschikbaar
  • Location bij je thuis

Wist je dat de gemiddelde museumbezoeker ca. 7 seconden naar een kunstwerk kijkt? We nodigen je graag uit om wat langer stil te staan bij een kunstwerk, en dat vanuit je eigen 'kot'. We bieden je een leidraad die je kan gebruiken om traag te kijken, maar voel je vrij om dit op je eigen manier in te vullen.

Zoek een foto, beeld, tekening of kunstwerk dat je misschien nog niet zo goed kent. Dat mag een persoonlijk werk zijn of iets dat je online opzoekt. Neem deze bij de hand en zet je op een rustige plaats ineen comfortabele houding waar je enkele minuten in kan blijven zitten. Als je wil kan je een timer zetten van 5 of 10 minuten per stap, om je te begeleiden.

STAP 1. KOM TOT RUST
Sluit je ogen. Geef aandacht aan je ademhaling, leg een hand op je buik om je ademhaling goed te voelen. Voel je lichaam op je kussen of stoel. Als je gedachten afdwalen, keer dan terug naar je ademhaling. Adem 4 seconden in en 6 seconden uit. Doe dit 5 keer.

STAP 2. KIJK NAAR JE KUNSTWERK
Open je ogen en kijk naar je kunstwerk met dezelfde alertheid als voor je ademhaling.
Je kan jezelf de volgende vragen stellen:
- Wat gebeurt er op het beeld? Wat valt je op?
- Welke kleuren, compositie, vormen, materialen zie je?
- Welke associaties maak je? Doet het kunstwerk je denken aan gebeurtenissen uit je eigen leven? Doet het je denken aan een ander kunstwerk?
- Zou iemand anders dezelfde dingen als jij opmerken? Hoe zou je ouder, kind of collega naar dit beeld/kunstwerk kijken?

Als je gedachten afdwalen, probeer dan terug te keren naar het beeld. Na een tijdje zal je misschien het gevoel hebben uitgekeken te zijn. Probeer dan nog net iets langer te blijven kijken


STAP 3. ADEMHALING
Sluit je ogen een tweede keer. Focus weer op je ademhaling. Neem enkele diepe ademteugen waarbij je de lucht tot diep in je longen voelt stromen en adem erna weer normaal. Er zullen allerlei gedachten over het kunstwerk door je hoofd spoken. Geef hier aandacht aan maar probeer je er niet in te verliezen. Keer steeds weer terug naar je ademhaling.


STAP 4. KIJK EEN TWEEDE KEER
Open je ogen opnieuw en kijk een tweede keer naar je kunstwerk.
Wat valt er nu op? Zie je andere dingen? Spot je nieuwe details?
Krijgt het werk een nieuwe betekenis voor jou?

STAP 5. REFLECTEER
Neem even de tijd om te reflecteren over deze oefening
- Heb je op een andere manier gekeken of gedacht?
- Heb je een nieuwe/andere band met dit kunstwerk?