FOMU NL

14 Goldstein 1955 reversed
Activiteit
Scholen & groepen

Secundair onderwijs: rondleiding ‘Recaptioning Our Stories’

  • Prijs activiteit € 104.5
  • Max. aantal deelnemers 20
  • Duur 1.5u
  • Locatie FOMU

Beelden zijn alomtegenwoordig. Op sociale media, in het straatbeeld, in geschiedenisboeken … Via die beelden wordt de wereld voorgesteld, maar zijn die beelden wel zo onschuldig? Wat als iemand anders met jouw beelden aan de haal gaat om er een eigen verhaal mee te vertellen? Wat zijn daar de gevolgen van?

De tentoonstelling Recaptioning Congo herclaimt archiefmateriaal uit de Congolese koloniale periode. Deze expo kijkt kritisch naar de manier waarop de oude foto’s gebruikt werden om mensen en samenlevingen voor te stellen en plaatst de geschiedenis in een nieuw daglicht. Verschillende perspectieven van Europese en Afrikaanse fotografen, gaande van propagandabeelden tot familieportretten, tonen hoe fotografie onze kijk bepaalt.

Bij deze actieve rondleiding gaan leerlingen op een ervaringsgerichte manier zelf aan de slag met beeldvorming, verhaal en macht. Hoe voelt het als je verhaal geclaimd wordt door iemand anders? Wat als je stem je ontnomen wordt? Hoe verandert het verhaal als jij zelf het narratief in handen hebt?

Voor wie

3de graad secundair onderwijs, voor alle richtingen. Geef bij je reservatie de leeftijd, het niveau of het interessegebied van de leerlingen mee, zo kan onze gids het bezoek op maat voorbereiden.

De rondleiding wordt aangeboden in het Nederlands, Engels en Frans.

Duur

90 minuten

Wanneer

Vanaf dinsdag 20/9/2022 tot en met 29/1/2023. Tijdens de openingsuren van het museum: dinsdag t.e.m. zondag, 10u - 18u

Prijs

Prijs per groep (max. 20 deelnemers): 104,50 EUR

Per groep van 20 leerlingen krijgen 2 begeleiders gratis toegang. Bij elke groep van 20 leerlingen, moet minstens 1 begeleider aanwezig zijn.

Thema’s & competenties

Thema’s die aan bod kunnen komen: beeldvorming, macht, propaganda, koloniale geschiedenis, representatie. De leerlingen kijken kritisch naar de geschiedenis en vormen hier een eigen mening over.

Sleutelcompetenties

  • Historisch bewustzijn

  • Burgerschap

  • Digitale competenties

  • Cultureel bewustzijn

  • Sociaal – en relationele competenties

Relevante vakken: Beeldende kunsten, burgerschap, fotografie – video – film, gedrags- & cultuurwetenschappen, geschiedenis, levensbeschouwing, media & communicatie – sociale vaardigheden, wijsbegeerte & moraalwetenschappen, PAV, Nederlands, Engels, Frans

Dit bezoek werd ontwikkeld door Nyiragasigwa Hens, Merryl Njimegni, Sarah Bekambo en Nona Sade


JE BEZOEK VOORBEREIDEN

Er is geen voorkennis nodig om de workshop Recaptioning Our Stories te volgen met je klas, maar het is wel goed om voor of na je bezoek verder aan de slag te gaan rond thema’s als dekolonisatie, beeldvorming en anti-racisme. We verwijzen je graag door naar enkele video’s en lesmappen die je hiervoor kan gebruiken.

LESMAPPEN

Studio GLOBO heeft kant-en-klare (gratis) lesmappen over thema’s die aansluiten bij de rondleiding 'Recaptioning Our Stories':

Lesmap: Sporen van kolonisatie

Via dit project worden je leerlingen uitgedaagd om het koloniale verleden kritisch te verkennen en van daaruit het heden beter te begrijpen. Ze maken via vijf lesactiviteiten met diverse werkvormen kennis met de sporen van het koloniaal verleden. Via het lesmateriaal denken de leerlingen na over hoe we beter kunnen samenleven.

Naar de lesmap

Lesmap: Black Lives Matter

Wat betekent de slogan ‘Black Lives Matter’ en waarom komen mensen hiervoor op straat? Het debat rond racisme en het koloniaal verleden is volop aan de gang. De samenleving is in transitie en dus op zoek naar manieren van kijken en aanpakken van racisme. Deze les biedt je methodieken en een theoretisch kader om met je leerlingen in de klas in dialoog te gaan én de BLM-protesten te kaderen. In deze les willen we kijken naar racisme als een systeem én kort linken naar de historische component ervan.

Naar de lesmap

VIDEO'S

In deze video, uit de reeks 'Zwijgen is geen optie', verbindt Rutazibwe racisme, sociale ongelijkheid en onze koloniale geschiedenis aan elkaar.

Racisme neemt verschillende vormen aan, welke best verwarrend kunnen zijn om uit elkaar te halen. In deze video wordt kort uitgelegd uit wat institutioneel en structureel racisme inhouden. Ook wordt er gekeken naar racisme op individueel niveau: interpersoonlijk en geïnternaliseerd racisme.

Dalilla Hermans spoort aan om de koloniale geschiedenis te bestuderen. Waarom is deze periode zo belangrijk? Deze video hoort bij de lesmap 'Sporen van kolonisatie'

MEER LESIDEEËN & LESMAPPEN

Het FOMU stelde een meer uitgebreide lijst op die bestaat uit lees- kijk- en doe- suggesties voor docenten (en andere geïnteresseerden) ter voorbereiding van of als vervolg op een bezoek aan de tentoonstelling Recaptioning Congo.

FAQ

Met hoe veel groepen kan je tegelijkertijd boeken?

Je kan dit bezoek boeken met 2 groepen tegelijkertijd.

Moet ik mijn bezoek aan het FOMU voorbereiden?

We raden je aan om je bezoek aan Recaptioning Congo voor te bereiden. Maak gebruik van de bronnenlijst op de FOMU website: www.fomu.be.