FOMU NL

RS88141 Fo Mu Keizerspanorama Guy Voet scr
FOMU
Activiteit
Scholen & groepen

Fotografie en beeldbewustzijn
rondleiding secundair onderwijs

  • Prijs activiteit € 104.5
  • Max. aantal deelnemers 15
  • Duur 1.5u
  • Locatie FOMU

Ontdek de nieuwe collectietentoonstelling tijdens een actieve rondleiding met een FOMU-gids. Laat je verrassen door onverwachte combinaties uit de FOMU-collectie. Verwacht je aan een intuïtieve wandeling langs foto’s en camera’s van 1850 tot vandaag.

In de expo Grace Ndiritu Rreimagines the FOMU Collection maakt de Brits-Keniaans kunstenaar Grace Ndiritu een radicale en holistische herinterpretatie van wat een collectietentoonstelling kan zijn. Grace Ndiritu nodigt je uit om de FOMU-collectie met open blik te bekijken, intuïtieve verbanden te leggen en het rationele denken achterwege te laten. Het resultaat is een zintuiglijke ervaring in een modernistisch interieur.

2017 0044 0002 Halpern Gregory

Gregory Halpern, Zonder titel, 2008-15, uit de reeks ‘ZZYZX’, Collectie FOMU 2017/44/2

H7 2xb11 5xd5 5 lores

Fex/Indo Cotamatic 126, Fex/Indo, Lyon/Parijs (FR), 1970, compact camera voor opnamen van 28 x 28 mm op 126mm film, Collectie FOMU F/1981/197

DSC7402 kopiëren

Grace Ndiritu, A Quest For Meaning: Painting as a Medium of Photography, 2014, Collectie FOMU / Collectie Vlaamse Gemeenschap BK/9433/15

DSC7399 lores

Grace Ndiritu, A Quest For Meaning: Painting as a Medium of Photography, 2014, Collectie FOMU / Collectie Vlaamse Gemeenschap BK/9433/8

B 2011 0001 0274 R lores

Willy Boeckstijns, Bollen, 1955-60, Collectie FOMU B/2011/1/274

H35 3xb25 6 lores

Anoniem, Kleurexperiment, z.d., Collectie FOMU P/1966/898

DSC0003 lores

Grace Ndiritu, A Quest For Meaning: Painting as a Medium of Photography, 2014, Collectie FOMU / Collectie Vlaamse Gemeenschap BK/9433/7

2020 0034 kopiëren

Vincent Delbrouck, Conques, 2016, Collectie FOMU 2020/34

Wolfgang Tillmans lores

Wolfgang Tillmans, Faltenwurf 2019/1984, 2020, Collectie FOMU 2022/20. © Wolfgang Tillmans, courtesy Maureen Paley, Londen

Ndiritu selecteerde tientallen beelden, boeken en camera’s en bracht deze samen in een associatief geheel. Haar fotografische installatie ‘A Quest For Meaning’ (2014) vormt het startpunt van de tentoonstelling en haar zoektocht doorheen de FOMU-collectie.

Keizerpanorama

Naast werk van o.a. Tina Modotti, Georgia O’Keeffe, Annie Albers, Man Ray, Wolfgang Tillmans, Filip Tas, en Nadine Tasseel, is in de tentoonstelling is ook het Keizerpanorama te zien, een topstuk uit de FOMU-collectie dat na een grondige restauratie opnieuw getoond wordt aan het publiek. Het toestel werd gemaakt in 1905 om fotografie naar een massapubliek te brengen. Op de krukjes rondom de kijkkast konden 25 personen tegelijk plaatsnemen om te kijken naar driedimensionale beelden.

RS88141 Fo Mu Keizerspanorama Guy Voet scr
Keizerpanorama © Guy Voet / FOMU
Wat kan je verwachten van deze rondleiding?
    • De gids stimuleert de leerlingen om bewust en verdiepend te kijken naar de foto’s

    • De leerlingen gaan via doe-opdrachten actief aan de slag

    • De gids activeert de leerlingen via prikkelende vragen en stellingen om de foto’s te verbinden met hun leefwereld vandaag

    • Via de FOMU-collectie krijgen de leerlingen een beeld van verschillende vormen van fotografie van vroeger tot nu, en welke rol de fotograaf hierin speelt

Praktische info

Prijs is 104,50 EUR per groep (max. 15 deelnemers).
Je kan dit bezoek boeken met max. 2 groepen tegelijkertijd.

  • Voor wie? secundair onderwijs, voor alle richtingen. Geef bij je reservatie de leeftijd, het niveau en/of het interessegebied van de leerlingen mee, zo kan onze gids het bezoek op maat voorbereiden.

  • Wanneer? Vanaf maandag 27/03/2023 tem zondag 07/01/2024

  • Duur: 90 minuten

  • De rondleiding kan geboekt worden in het Nederlands, Engels en Frans.

  • Per groep van 15 leerlingen krijgen 2 begeleiders gratis toegang. Bij elke groep van 15 leerlingen, moet minstens 1 begeleider aanwezig zijn.


Thema’s & competenties

Thema’s die aan bod kunnen komen: fotografie, visuele kunsten, beeldende kunsten, beeldbewustzijn, beeldgeletterdheid, beeldvorming, representatie, macht, ethiek, geschiedenis, kunstgeschiedenis. De leerlingen kijken bewust en kritisch naar beelden uit de wereldgeschiedenis en vormen hier een eigen mening over.

Sleutelcompetenties

  • Historisch bewustzijn

  • Burgerschap

  • Digitale competenties

  • Cultureel bewustzijn

  • Sociaal – en relationele competenties

Relevante vakken: Beeldende kunsten, esthetica, burgerschap, fotografie – video – film, gedrags- & cultuurwetenschappen, geschiedenis, levensbeschouwing, media & communicatie – sociale vaardigheden, wijsbegeerte & moraalwetenschappen, PAV, Nederlands, Engels, Frans