FOMU EN

RS11694 P 2012 0047 Tas Filip
Nieuws collectie

Einde inventarisatie van 15.000 negatieven van de Antwerpse fotograaf Filip Tas

Longread   •   03:00 December 2022

Achter de schermen werkten verschillende collectiemedewerkers en vrijwilligers aan het verpakken, nummeren en beschrijven van ongeveer 15.000 negatieven van de Antwerpse fotograaf Filip Tas (1918-1997). Afgelopen week werd het laatste inventarisnummer op de nieuwe verpakkingen geschreven. Alle negatieven hebben nu een zuurvrije verpakking.

Sinds 2007 maken de negatieven van Filip Tas deel uit van de FOMU-collectie. Het FOMU heeft in totaal ca. 24.500 objecten van Tas in de collectie, zoals negatieven, fotoafdrukken en diapositieven. Naast dat de negatieven verpakt en gedigitaliseerd werden, heeft een vrijwilliger al 75% van de beelden beschreven.

Deze beelden zijn binnenkort toegankelijk en doorzoekbaar via de FOMU-catalogus. De originele negatieven worden goed beschermd tegen omgevingsfactoren zoals stofdeeltjes en licht vanwege hun nieuwe zuurvrije verpakking.

20221219 171041 kopiëren
20221219 170652 kopiëren
20221219 170515 kopiëren
20221219 164228 kopiëren

Tas is een van de boegbeelden binnen de Belgische naoorlogse fotografie. Hij verdiende zijn brood als beroepsfotograaf en experimenteerde in zijn vrije tijd met artistieke fotografie. Tas behoorde tot de generatie fotografen die vakfotografie en vrij werk met elkaar wisten te verzoenen. Daarnaast doceerde hij aan het Henri Van de Velde Instituut, publiceerde reisverhalen in Avenue en Libelle-Rosita en oefende een belangrijke invloed uit als fotograaf en foto-criticus voor De Standaard.

In de jaren 1950 had Tas goede contacten met (inter)nationaal bekende abstracte kunstenaars. Vanaf het ontstaan van de Antwerpse kunstenaarsgroep G58 behoorde hij tot de vaste kern. Hij kwam er in contact met collega-fotografen Frank Philippi en de Suzy Embo. Tas documenteerde alle tentoonstellingen, kunstenaars en vernissages van de groep in het Hessenhuis.

Met zijn fotogrammen sloot hij aan bij de geometrische abstracte schilderkunst van zijn tijd. Bij een klassiek fotogram wordt een voorwerp belicht onder de vergroter in de donkere kamer. Tas gebruikte geen voorwerpen maar sjablonen. Tijdens de belichting bewoog hij die voortdurend, zodat er ritmische vormen ontstonden in het beeld.


RS7024 P 1984 0013 Tas Filip
B 2007 0407 R
B 2007 0462 R
B 2007 0611 0004 R kopiëren

In 1962 nam Filip Tas afscheid van het abstracte experiment en richtte zijn aandacht op het leven rondom hem. In zijn verdere carrière maakte hij reportages met een persoonlijke inslag. Tas had aandacht voor de mens in zijn natuurlijke omgeving, industrie, architectuur en het contrast tussen stad en platteland.

De reisfoto’s van Filip Tas vormen ook een belangrijk onderdeel van zijn werk. Vanaf 1969 bezocht hij Latijns-Amerika, Azië en de Sovjet-Unie. Tijdens deze tochten ontpopte Tas zich tot een fotoreporter en fotografeerde hij, zowel in zwart-wit als in kleur, de mensen en hun omgeving.

Vanaf het begin van zijn carrière maakte Filip Tas intensief foto’s van het dagelijkse leven in zijn thuisstad Antwerpen. Deze foto’s bundelde hij in 1965 in Antwerpen. Stad aan de Stroom. Daarnaast werkte hij mee aan enkele andere fotoboeken, zoals Vlaanderen tussen Gisteren en Morgen (1965) en De Leie van de bron tot de Schelde (1967).

Tussen 1950 en 1990 maakte Tas het werk waarvoor hij vandaag nog steeds het meest bekend is: foto’s van sculpturen in het Antwerpse openluchtmuseum Middelheim. In sfeervolle beelden speelde hij met de abstracte en figuratieve vormen van de beeldhouwwerken.